Sök:

Sökresultat:

126 Uppsatser om Varaktiga konkurrensfördelar - Sida 1 av 9

Skapandet av varaktiga relationer vid mötet mellan byggbranschen och "den nya ekonomin": en fallstudie av relationen mellan NCC Telecom och Ericsson Radio Systems

Uppsatsen handlar om skapandet av varaktiga relationer i byggbranschen. Undersökningen genomfördes som en fallstudie av relationen mellan NCC och Ericsson avseende 3G-utbyggnaden. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka orsakerna till aktörernas samarbetssvÄrigheter i byggbranschen, nÀr det Àr lÀmpligt med varaktiga relationer, hur sÄdana skapas samt vilken samarbetsform som Àr lÀmplig. Aktörernas samarbetssvÄrigheter beror pÄ de traditionella avtalsformerna, som endast avser enskilda projekt. För att frÀmja samarbete mÄste parterna skriva lÄngsiktiga avtal sÄ att varaktiga relationer möjliggörs.

Vad kan ett serviceföretag vinna genom inblick i servicemötet? - En fallstudie av interaktionen mellan personalen och kunden i en Lindexbutik

Jakten pÄ stordriftsfördelar har skapat en detaljhandel dÀr det Àr enklare att hÀrma andras servicesystem Àn att skapa egna, unika. En detaljhandel dÀr ingen sticker ut och Àr annorlunda! Som kund betyder det att du idag shoppar i sjÀlvvalsdjungeln, dÀr du ska serva dig sjÀlv och inte förvÀnta dig att nÄgon kan hjÀlpa dig nÀr du Àr i ñ€klÀdnödñ€. För personalen har annat att göra Àn att serva dig. Även om kunden tycker att det Àr skönt att vara ensam ibland sÄ behövs en hjÀlpande hand och ett vÀnligt ord i klÀdaffÀren. För ledningen hos svenska detaljhandelskedjor innebÀr effektiviseringen av detaljhandeln utmaningar kring att erbjuda kunden servicekvalitet samtidigt som personalstyrkan i butiken bestÄr av fÀrre antalet anstÀllda med fler arbetsuppgifter.

Jakten pÄ varaktiga konkurrensfördelar - en fallstudie om Daniel Wellington AB och sambandet mellan strategiska resurser och varaktiga konkurrensfördelar

The purpose of this study is to identify and analyze how resource-based strategic choices can create can create sustainable competetive advantages. The study examines whether Daniel Wellington has competitive advantages and how those in that case have been achieved. The results of our study can hopefully help case company to get a deeper insight into the relationship between strategic resources and sustained competitive advantage..

FramtidsförvÀntningsundersökningars förmÄga att förklara och prognostisera hushÄllens inköp av varaktiga varor.

I denna uppsats undersöks om befintliga konsumtionsmodeller förbÀttras nÀr det adderas en specifik variabel för framtidsförvÀntningar till dem eller om framtidsförvÀntningarna redan Àr inbakade i dessa modeller genom andra variabler. För att undersöka detta har en variabel för hushÄllens förvÀntningar adderats till tvÄ befintliga konsumtionsmodeller. DÀrefter har skillnaderna jÀmförs, dels i förklarningsvÀrde och dels i prognosförmÄga. Undersökning baseras pÄ svensk data frÄn tidsperioden 1980 till 2006. Resultaten tyder pÄ att hushÄllens förvÀntningar Àr icke-signifikanta i modellskattningarna.

Den moderna organisationen i en f?r?nderlig milj? - En kvalitativ fallstudie av ett f?r?ndringsarbete i en svensk nischbank

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

Är Ă„ldersblandade klasser bra för elevers inlĂ€rning och sociala utveckling?

Fo?respra?kare fo?r a?ldersblandade klasser menar att det finns pedagogiska fo?rdelar med denna klassform, sa?som till exempel att elevernas inla?rning och sociala utveckling fra?mjas (Nandrup & Renberg, 1992; Sandqvist, 1994). Syftet med fo?religgande studie a?r att underso?ka om det fo?rekommer sa?dana fo?rdelar i a?ldersblandade klasser och om de kan visas o?ver tid. Detta go?rs genom att ja?mfo?ra elever i a?rskurs 8 som under la?g- och mellanstadiet hela tiden ga?tt i a?ldersindelade klasser (n=423), elever som ga?tt i a?ldersblandade klasser i la?gstadiet men inte pa? mellanstadiet (n=22), samt elever som ga?tt i a?ldersblandade klasser ba?de under la?g- och mellanstadiet (n=30).

Sjuksk?terska p? lika villkor - Hur j?mst?llt ?r det inom sjukv?rden?

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

E-auktioner - Identifiering av kritiska aspekter och resonemang kring konkurrensfördelar

ProblemomrÄde: E-auktioners dynamiska karakteristik skapar betÀnkligheter hos köparen, som mÄste bemötas av sÀljare, och som stÀller krav pÄ sÀljare att tydligt utskilja sig i konkurrensen om kunderna. Behovet av en tydlig position pÄ marknaden för e-auktioner bemöts inte av teorin, dÀr ingen övergripande studie av fenomenet stÄr att finna, och dÀr forskning kring sÀljarens perspektiv pÄ e-auktioner Àr ovanligt. Syfte: Syftet Àr att identifiera och analysera kritiska aspekter inom fenomenet e-auktioner, samt att med denna grund resonera kring hur sÀljare kan skapa varaktiga konkurrensfördelar. Metod: Beskrivning av köpprocess och kartlÀggning av e-auktioners bakomliggande dimensioner Àr grundade i observationer pÄ marknadsplatser för e-auktioner. Analyser dÀr kritiska aspekter identifieras, och dÀr resonemang kring varaktiga konkurrensfördelar förs, Àr baserade pÄ litteraturstudier, observationer och analys av sekundÀrmaterial.

Konsten att fatta ett vÀlgrundat beslut : Den organisatoriska utformningens betydelse för anvÀndandet av Business Intelligence

Organisationers intresse fo?r att kunna utvinna information ur data och da?rigenom erha?lla konkurrensfo?rdelar har o?kat under senare a?r. En strategi som mottagit mycket uppma?rksamhet a?r Business Intelligence (BI). Det har emellertid visat sig att fa? organisationer upplever de fo?rva?ntade fo?rdelar som BI a?r ta?nkt att leverera.

Kundrelationer vid e-handel mellan företag

Att kundrelationer Àr viktiga för företagen Àr nÄgot som har varit kÀnt sedan lÀnge, samtidigt som fler företag tillÀmpar e-handel. ProblemstÀllningen i denna undersökning syftar till Àr att ta reda pÄ i vilken utstrÀckning svenska företag, som utöver ordinarie försÀljning erbjuder sina produkter över Internet, kan skapa lÄngsiktiga relationer med kunderna som tillÀmpar e-handeln. Informationen frÄn undersökningen ger Àven svar pÄ vilket tillvÀgagÄngssÀtt företagen anvÀnder för att skapa lÄngsiktiga kundrelationer.De slutsatser som drogs Àr att företagen delvis kan skapa varaktiga kundrelationer över Internet. Det behövs dock ett komplement till e-handeln i form av personlig kontakt med kunden via besök och telefonsamtal. TillvÀgagÄngssÀttet för att skapa varaktiga relationer anses vara personliga och regelbundna besök och telefonsamtal, bra kvalitet gÀllande produkter, hÄlla leveranser, Àrlighet samt ge relevant information till kunden..

3G-branschen i Sverige ~ Kan 3 vinna?

Problem: I uppsatsen undersöks vilka möjligheter och hot mobiltelefonibranschen i Sverige stÄr inför nÀr 3G-teknikens införs. Vidare undersöks hur en nÀtaktör som Hi 3G Access AB kan vinna varaktiga konkurrensfördelar pÄ denna marknad. Slutligen undersöks hur införandet av ny teknik, 3G-tekniken, pÄverkar affÀrsmöjligheterna i branschen pÄ ett mer teoretiskt plan. Metod:Studien genomförs som en kvalitativ fallstudie. Teoretiska perspektiv: I studien anvÀnds Porters teori om branschanalys samt Barneys teori om resursers betydelse för att nÄ varaktiga konkurrensfördelar.

Realisering av affÀrssytemets nytoeffekter : En studie om pa?verkansfaktorer under postimplementeringen

Det finns ma?nga fo?rdelar att ha?mta ur ett affa?rssystem, men ba?de vid den initiala implementeringen och den fortsatta utvecklingen av ett fo?retags affa?rssystem uppkommer problem. Fo?r att realisera fo?rdelar i sa? stor grad som mo?jligt kra?vs det att fo?retag agerar pa? ett fo?rdelaktigt sa?tt fo?r att o?verkomma hindrena. Tidigare forskning har behandlat hur fo?retag bo?r agera under den initiala implementeringen medan denna rapports syfte a?r att identifiera viktiga omra?den som pa?verkar fo?retags mo?jligheter att realiserat ytterligare fo?rdelar under det fortsatta utvecklingen av affa?rssystemet, sa? kallat postimplementeringen.Med hja?lp av en litteraturstudie, innefattande affa?rssystemets livscykel, nyttoeffekter och kritiska omra?den fo?r realiseringen av nyttoeffekter vid implementering av affa?rssystem, samt en intervjustudie med totalt elva fo?retag och en implementeringskonsult, da?r tva? fo?retag intervjuades djupare, har slutsatser dragits.

Konkurrensfördelar i fokus, en studie om interna styrkor

Genom globaliseringen och den internationella handelns utveckling har en ökad konkurrens blivit ett faktum pÄ den Svenska marknaden. Detta innebÀr att Àven de Svenska företagen har möjlighet att verka pÄ fler marknader vilket Àven stÀller krav pÄ företagen att skapa en konkurrenskraft som kan motstÄ det ökade konkurrenstrycket. Med detta i fokus utvecklades vÄr problemstÀllning: Hur arbetar företag för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden? VÄrt syfte Àr att skapa en förstÄelse för hur ett företag kan arbeta för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden. Vi har valt att studera detta ur ett företagsperspektiv genom en fallstudie pÄ ett företag och fem djupintervjuer, dÀr vi har valt att fokusera pÄ hur de arbetar med sina interna konkurrensfördelar.

Grönt Àr skönt : - En studie om företags sociala ansvarstagande i klÀdbranschen 

Syftet med denna uppsats a?r att kartla?gga fo?rdelar respektive nackdelar av socialt ansvarstagande inom kla?dbranschen, samt underso?ka kommunikationens betydelse fo?r CSR och dess pa?verkan pa? varuma?rket. .

MÀtsystem för elektrolys

I tidigare projekt sa? har man kunnat pa?visa att va?derskyddets inta?kter ofta a?r i samma storleksordning som kostnaden den tillfo?r. Det har dessutom varit tydligt att fo?rdelarna med ett va?deroberoende byggande ofta la?ngt o?verva?ger nackdelarna. Trots detta sa? kan det vara sva?rt fo?r byggentrepreno?ren att fa? med va?derskydd i kalkylen och vinna upphandling da? va?derskyddet ej inga?r i fo?rfra?gningsunderlaget.

1 NĂ€sta sida ->